KLM lijdt zwaar verlies door de coronacrisis. In het eerste kwartaal werd een operationeel verlies van 275 miljoen euro geboekt.

De meeste vliegtuigen staan nog aan de grond. Pas sinds 4 mei vliegt de maatschappij weer op zeven extra bestemmingen.

Volgens minister Hoekstra van Financiën zal een herstructurering “niet mals” zijn. Ook van partnerbedrijven zullen waarschijnlijk offers gevraagd worden.

Het eerste kwartaal van 2020 is voor KLM dramatisch verlopen door de coronacrisis. De luchtvaarmaatschappij boekte een operationeel verlies van 275 miljoen euro.

Net als bij veel concurrenten is een gigantische hoeveelheid vluchten geschrapt en staan er nog steeds veel toestellen aan de grond.

De prestaties in het tweede en derde kwartaal worden naar verwachting nog slechter doordat, zoals het er nu naar uitziet, respectievelijk 95 en 80 procent van de geplande vluchten niet vertrekt.

Air France-KLM zei eerder al er rekening mee te houden er nog steeds veel vluchten niet kunnen worden uitgevoerd. Hoe het vliegverkeer later weer aantrekt blijft ook nog onzeker.

Een steunpakket komt met voorwaarden

De Tweede Kamer debatteerde woensdag over de steun aan de luchtvaartmaatschappij. Ministers Wopke Hoekstra en Cora van Nieuwenhuizen kondigden vorige week een reddingspakket aan ter waarde van 2 tot 4 miljard euro. Daaraan zijn wel voorwaarden verbonden.

Het kabinet wil onder meer dat KLM verder verduurzaamt en zorgt voor minder overlast voor omwonenden van Schiphol. Een deel van de Kamer wil bovendien dat het bedrijf minder vakantievluchten gaat uitvoeren.

In ieder geval lijkt het zeker dat het bedrijf voor een flinke herstructurering komt te staan. Minister Hoekstra wees er al op dat de kostenbasis bij Air France - KLM "toch al minder florissant was" dan bij sommige concurrenten. Ook van partnerbedrijven wordt een offer gevraagd.

LEES OOK: Miljardensteun voor KLM betekent dat politiek meebestuurt en eisen stelt over duurzaam vliegen, bonussen voor de top en pilotensalarissen